Thursday 29 August 2013

Di manakah tahap kita?



Assalamualaikum sahabat2. Apa khabar semu? Aku tetap disini. Namun bkn itu yg nak di bincangkan.
Result student uni  bru jer keluar pg tadi. So , mcam mana semua?? Memusakan? Memuaskan atau tidak, itulah natijah kita. setakat itu juga lah usaha kita…
Kekadang kita berusaha sehabis daya, namun result yang kita genggam still unexpected. Kenapa boleh jadi macam tu? Semua itu kuasa Allah untuk menguji kita. usahalah setinggi apa pun, yang penting, pergantunggan kita pada tali2 ALLAH usah kita lupa.
Ada juga yang tidak seberapa usahanya, pun sama… hasilnya lumayan. Tidak adilkah Allah itu?
Tidak sesekali. Allah itu Maha Adil dan tiada yg lain. Allah itu sungguh adil kerana Dia bukan melihat pada natijah sesorang itu, akan tetapi pada USAHA yang telah dikerjakan.
Bicara mengenai result yang baru saja kluar, kita sering kali kufur dengan apa yang kita dapat. Tidak sedikit pun meredhai dan bersyukur dengan apa yang dikecapai. Sebagaimana maklum,4.0 angka yang ckup dibangga2kan oleh smua plajar. Namun slagi tidak mncapai tahap itu, kita mersa bgitu terhina.
Result 3.0 kbawah: orang ckap tahniah n terus berusaha. Jwabnya, ala kamu smua lainlah. Bijak2 semuanya. Tak macam aku….(bukankah Allah cipakan manusia itu dengan akal. Dan dengan kurniaan akal itulah yg membezakan kita dengan makhluk lain. Jadi disini, tiada siapa yang boleh mengatakan dia itu bodoh selagi belum berusaha.)
Result 3.1-3.5: hurmmm sedih sebab tak dapat capai apa yang diimpikan, DEAN LIST! Sedangkan keputusan itu sudah cukup membanggakan.
Result 3.6-3.9: ala, sedihnya tak dapat 4.0. bermuram durja…
Aduhai nafsi, dimanakah tahap syukur kita sekarang? Entah di mana…. Sentiasa tidak berpuas hati dengan apa yang dikecapai lalu kufur akan nikmat!
Nah, ambik buat peringatan diri sendiri yang seringkali lupa utk bersyukur dan berterima ksih pada Allah.
Dengan masa yg masih ada, kita belum telambat untk mengejar apa yg kita inginkan. Usah persiakan masa yang ada sekarang.
“Demi masa. Sesungguhnya manusia kerugian. Melainkan yang beriman dan yg beramal soleh serta yang sentiasa berpesan-pesan untuk kebenaran dan berpesan-pesan untuk kesabaran. ”(al-Asr:1-3)
Tahniah n alfu Mubarak buat semua kwn2 yang brjaya mendapatkan natijah yg baik. Yang kurang baik mcm sy, alhmdlillah jugak..jom sma2 kita tingkatkan diri dan prestasi utk berdepan sem baru ini! Ayuhhhh…
Kak Aishah, tahniah 4.0… arap diri ni boleh mncontohimu. Bukan untk bangga diri, tapi penguat diri..

2 comments:

  1. dean list atau deen list mana pilihanmu??? tepuk dada tanya iman.... :)

    ReplyDelete
  2. ya benar....pilihan kt tgn kita...tp klau balnce antra kdua2 tu lg baik...cma kita nk raih pndangan dr siapa...Allah or mnusia?

    ReplyDelete