Thursday, 6 March 2014

Sentap Beb!



Salam, meh sini Mak Jemah nak kongsi sedikit tazkirah untuk kita-kita Mawar Berduri... 2 hari lepas semasa sampai dekat fakulti, tetiba Kak Yin whatsapp satu bnda...apa lagi bukak la kan...

"MALAY GIRLS CAN WEAR SHORT SKIRTS, WHY CAN'T CHINESE GIRLS WEAR HIJAB??"- Felixia Yeap

Wah, sentap beb! korang tak rasa apa-apa ker? Kalau tak rasa, kompem hati kita bermasalah. Orang bukan Islam pun boleh kata yang menutup aurat tu membuatkan mereka terasa dilindungi dan terjaga. Jadi bagaimana dengan kita yang membawa title Muslimah akan tetapi sengaja membuka aurat dan membiarkannya terdedah begitu sahaja.

Macam mana kita nak tunjuk satu contoh yang baik kpd Non-Muslim kat luar sana? Andaikata mereka terfikir untuk mengenali Islam yang murni ini, nescaya mereka akan kecewa apabila melihat attitude dan cara muslim itu sendiri. Kita sepatutnya menjadi Muslimah aset berharga untuk Islam.

Allah berfirman dalam surah an-Nur, mafhumnya:
"Dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya dan memelihara kemaluannya. Dan janganlah menampkakkan perhiasannya(auratnya), kecuali yang biasa nampak. Dan hendaklah mereka melabuhkan tudung sehingga ke paras dadanya dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali pada suami mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka atau putera-putera mereka atau saudara2 lelaki mereka ..... " ila akhir ayat.... Rujuk QS an-Nur:31.

Jelas dan terang dalam firman Allah itu bahawa menutup aurat itu WAJIB. Isu ada yang berkata bahawa "belum sampai seru untuk berhijab" terlalu banyak. Padahal Islam sudah sampai 1400 tahun yang lalu. Apa pun alasan, moga kita sama-sama berubah ke arah kebaikan kerana apa yang di perbuat sekarang, kelak kita yang menanggung!

Firman Allah:
"setiap orang bertanggungjawab atas apa yang dilakukannya" al-Muddatsir:38

Sesungguhnya amat benarlah firman Allah itu.

Lets Covering Our Aurah, Muslimat Osem Muslimat Terjaga!




3 comments:

  1. Kongsi2lah dgn shabt ya...sma2 la kita mnjga khormatan kita....

    ReplyDelete
  2. Kongsi2lah dgn shabt ya...sma2 la kita mnjga khormatan kita....

    ReplyDelete