Sunday 10 August 2014

Diari Ramadhan Hayat

Assalamualaikum salam lebaran.. kullu am wa antum bikheir... Aik, knpa tajuknya ramadhan? tak der la...saje nk citer perjalanan ramadhan  kali ini... agak berliku berbanding biasa. kalau tak ditimpa ujian tu, xder la namanya manusia..huuu

1 ramadhanku di sambut di ampang. rumah abang. sepatutnya aku dah bleh balik klantan sbb sem dah berakhir dua hari lpas. tapi memandangkan my beloved mum brpuasa di ampang, so aku join jga brang shari...  then, petang tu kami berbuka di Puchong perdana..tmpat di mana adik aku bertugas sbgai imam traweh... rasa bahagia bila adik mampu memimpin ramai org di belakangnya. keep it up my dear <3






2 ramadhan aku blik klantan slpas maghrib... naik bas di hentian putra. smua org dk kata bas s*** tu trbaik la n mcm2. bagi aku biasa jer. sikit pun tak slesa... yg aku slalu naik dr nilai lg mantop. pape pn aku balik ni ada misi yg perlu di stelkan. aku kna tlong kakak berniaga di bazar :) janji maseku tak terbuang.
 langkau ke 10 ramadhan. sangat mnyedihkan. aku bagaikan jatuh di timpa tangga. 1st, anak sdaraku main hp cabuk ni smpai kna block... kna block 1 hal, bila dah hantar ke kedai, trpaksalah frmat henfon tu. btapa bnyaknya nom2 penting kat dlm tu n data2 yg aku simpan dkat memo... hmpir sgla bnda tertulis di stu... semuanya licin. bersabar jela, lagipun bulan2 puasa ni aku yakin ada hikmahnya.

esoknya aku jejalan ngan akak pi pasarya di bandar jerteh. nak beli brang utk masak niaga di bazaar. so, aku tringin la nak bli 1 barang ni.. bukak2 purse, duit aku hilang. okey, stay cool. masih husnu dzon. balik umah jer, aku selongkar smua kain2 dalam beg n cari duit tu. kot2 la ada terselit mana2 or aku silap letak.. tetap xder. sebelom tdur, aku tanyakan perihal khilangan wang tu dgn dua ank sdara. kdua2nya mnafikan, aku pn xnak mnuduh sbb xder sbrg bkti...bdak2 tu pn bkan slalu ada di rmah. ptg tu sblm ke bazar, aku adukan hal ini dgn akak. dia trkejut.. bg aku bnyak jga la duit tu..dkat 100..sbb tu jer yg aku ada.

dua hari lpas duit hilang dlm purse, duit my sis plak hilang. almost 1000. pening jgak akak time tu sbb krja kras nk dpatkan duit.. last2 org curi mcm tu jer...

17 ramdhan aku balik rumah...sbb fikir nak pegi khatam quran d madinah ramadhan KB. rpa2nya khatam quran tu buat 19 ramadhan..

19 ramadhan- khatam quran 100kali. madinah ramadhan mmg tak pernah mengecewakan. rkyat klantan mmg cintakan ibadat. rasa tnang n sebak bila dapat bertrawih rmai2 n bca quran sama2. rasa tak nak msa berlalu.dekat pkul 12 bru siap.




21 ramdhan- Nisa' Circle :) ini yg aku suka...dah lama xbuat pngisian rohani... xkan la jasad berpuasa, rohani pn berpuasa juga kan...mcm2 pbgisian ada.. seikhlas al-ikhlas, bout gaza. haaa sbut sal gaza, sdara kita dh rmai yg kna tmbak dgn zionis laknatullah. so, kita yg jauh tembak balik saudara kita dgn doa. itu tugas kita.
dalam nisa' circle juga aku knal sorang srikandi yang hbat dlm berbakti untuk Islam yg mlia ini. dialah Ummu Mihjan.... seorang 'abd yg patuh agama, miskin, wanita berkulit hitam, tp putih bersih hatinya..slah sorang wanita yg mndapat prhatian drpd Rasulullah SAW. (sollu ala nabiy).
boleh cari lbh lanjut kisah Ummu Mihjan sbagai role model kita...

22 ramadhan kmbali smula tlg akak di jerteh. haa, dah tahu siapa yg mncuri. jiran sbelah rupanya.bru umur stahun jagung(14th), tp dah pndai buat krja2 mcm tu. kira ok juga sbb dia mngaku tp dia enggan ganti balik duit yang dia ambik. moga kita dijauhkan dr sifat2 trsbut. pantau saudra mara kita drp berbuat sdmikian.

dah...stakat itu jer nak crita... now dah 14 syawal. dan aku pn dah ada kat usim. berkhidmat utk Hawa Conv special return...mulai meetg bersma ust hariri n k.syakirin. crita hawa conv akan mnyusul nant.. babai...kita jumpa nnt :)



No comments:

Post a Comment