Sunday 30 June 2013

ujian sebagai Anugerah???


Terpaku mata melihat beberapa kilauan yg sangat cantik pada beberapa helaian daun diluar tingkap .. embun! Persis intan permaya apabila disapa sang mentari pagi . angina pagi mengoles pipi, dingin. Membuai hati, mengusik naluri. Subhanallah,agungnya ciptaanMu! Tak kan bisa ditandingi oleh sesiapapun….
Merenung diri sendiri,kenapa diri ini seringkali diuji? Hingga terfikir diminda adakah aku tidak dikasihi Ilahi?
Astaghfirullahal’azim… persoalan sebegitu tidak patut dizahirkan. Mana mungkin Allah melupakan hamba2nya sedangkan mereka yang kufur pun Allah masih berterusan memberi nikmat pada mereka.Apalagi jika dibandingkan dengan hambanya yang beriman dan bertakwa. Ssemakin bertambah2lah nikmat dan kurnianya….
UJIAN SEBAGAI ANUGERAH????
Ya, ujian adalah anugerah daripada Allah untuk hambanya yang terpilih. Ujian membawa seseorang lebih dekat dirinya kepada Allah. Lebih khusyuk ibadahnya kepada Pencipta, lebih insaf dirinya daripada segala dosa. Syukurlah atas nikmat ujian. Tidak semua orang terpilih untuk diuji dan ujian terhadapa hambaNya adalah berbeza antara seorang individu dengan yang lain. Ujian yg ditimpakan adalah mengikut kemampuan hambanya. Ingatlah akan janji2 Allah dalam Firmanya:
            ‘Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya’(al-Baqarah:286)
Dan perlu diingat, bahawa setiap kesusahan yang Allah timpakan itu tidak akan selamanya susah. Setiap kesusahan dan permasalahan pasti ada kesenangan dan jalan penyelesaiannya.
maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan, ”(as-nasyrah:7)
~orang yg diuji adalah org yg drindui Allah....Allah trlalu rindukan rintihannya......~
syukran ukhti Aisyah Daud...



No comments:

Post a Comment