Sunday 17 May 2020

Syamail Muhammadiah 23: Bertopang

23 Ramadhan 1441H

[Syamail 23: Bertopang]

👉Fadhl bin Abbas RA meriwayatkan, maksudnya:
"Saya mengunjungi Rasulullah SAW ketika baginda sakit menjelang wafat. Kepala baginda diikat dengan pembalut kuning. Maka saya mengucapkan salam kepada baginda, kemudian baginda memanggil, 'Wahai Fadhl ! Saya menjawab,  'saya memenuhi panggilan engkau wahai Rasulullah.' Baginda bersabda,  'Kencangkanlah pembalut kepalaku ini'! Lalu saya pun melaksanakan permintaan baginda. Kemudian baginda duduk dan meletakkan tangan ke pundakku (bertopang).  Setelah itu baginda berdiri lalu masuk ke dalam masjid." [Riwayat Tirmidzi ,Abu Ya'ala dan Thabrani]

🤗Semoga dengan mengetahui sedikit sebanyak tentang Rasulullah dapat menambahkan lagi kecintaan kita kepada baginda.. 

اللهم صلى على سيدنا محمد....

#satuharisatusyamail
#bahanbacaanhayat
#sharingaramadhan

No comments:

Post a Comment