Thursday 23 April 2020

Syamail Muhammadiah 1: Karakter Fizikal Rasulullah.


1 Ramadhan 1441H

[Syamail 1: Karakter Fizikal Rasulullah.]

👉Anas ibnu Malik RA meriwayatkan yang bermaksud:
" Postur tubuh Rasulullah saw. tidak terlalu tinggi dan tidak pendek. Kulit baginda tidak terlalu putih dan tidak gelap. Rambut baginda tidak terlalu kerinting dan tidak lurus. Allah mengutus baginda sebagai Rasulullah ketika memasuki usia ke 40 tahun. Baginda tinggal di Mekah selama 10 tahun dan Madinah selama 10 tahun. Baginda wafat ketika dalam usianya yang keenam puluh, sementara uban dirambut dan janggut baginda tidak mencapai 20 helai." (Riwayat Tirmizi,Bukhari,Muslim,Malik dan Ahmad)
.
👉Manakala hadis lain dari Al-Bara' Ibnu Azib RA juga meriwayatkan yang bermaksud:
" Saya belum pernah melihat seseorang yang hujung rambutnya menyentuh bahagian bawah telinganya serta mengenakan baju berwarna merah yang lebih gagah daripada Rasulullah saw. Rambut baginda sepundak,tubuh diantara kedua bahunya lebar dan postur baginda sedang-sedang(tidak pendek dan tidak tinggi)." (Riwayat Tirmizi,Muslim dan Abu Daud)

👉Hadis dari Jabir ibn Samurah RA juga meriwayatkan:
"Saya melihat Rasulullah pada sebuah malam yang terang benderang oleh cahaya bulan. Baginda mengenakan baju berwarna merah. Saya menatap baginda dan memandang bulan. Sungguh menurutku ,baginda lebih indah dari bulan." (Riwayat Tirmizi,Darimi,Abu Syaikh,Hakim dan Thabrani)

👉Ibnu Abbas juga meriwayatkan:
"Gigi depan Rasulullah nampak renggang. Ketika berbicara,diantara gigi depan baginda itu seperti keluar cahaya." (Riwayat Tirmizi,Bagawi, Darimi,Baihaqi dan Thabrani)

🤗Kesimpulannya, fizikal Rasulullah SAW itu:

Tidak pendek tidak rendah,
Wajahnya  bercahaya bak bulan malah lebih indah,
Giginya renggang,
Rambutnya indah dan sedikit panjang..

اللهم صلى على سيدنا محمد....

#satuharisatusyamail
#bahanbacaanhayat
#sharingaramadhan

No comments:

Post a Comment